تأثیر تلویزیون بر اجراء صحنه ای- نمایشی معاصر ایران - پروژه عملی: نگارش فیلمنامه «ایثار»
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده حمیدرضا رستم خانی
- استاد راهنما سید مصطفی مختاباد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
این پژوهش برای رسیدن به تأثیری که تلویزیون بر روی تئاتر می گذارد ، اصول حاکم برتئاتر صحنه ای و تئاتر تلویزیونی را مورد نظر قرار می دهد . در این راستا ، به جهت مد نظر داشتن اصول رسانه ای تلویزیون ، بهترین شیوه مطالعه ، که این پژوهش بر پایه آن شکل گرفته است ، تقسیم بندی و ارائه اصول درام در قالب مدل ارتباطی است . به این ترتیب ، تئاتر و تلویزیون را به عنوان گونه های ارتباطی فرض کرده ایم ؛ تئاتر گونه ای از (( ارتباطات گروهی )) است و تلویزیون گونه ای از (( ارتباطات جمعی )) . با قرار دادن تئاتر و تلویزیون در این دسته بندی ، وجه مشترکی یافته ایم که به واسطه آن نه تنها می توان به بررسی اصول درام پرداخت ، بلکه مطالعه عناصر ارتباطی بر اساس مدل مفروض ، بستر مناسبی جهت بررسی نیمه دیگری از حقیقت یعنی تأثیر تلویزیون بر تئاتر را نیز میسر می سازد . فرض بر این است که ؛ در انتقال تئاتر از صحنه به تلویزیون ، که به معنای تغییر و تبدیل فرستنده پیام است ، در دیگر عناصر درام نیز تغییراتی ایجاد خواهد شد . برای این منظور ابتدا به معرفی ارتباطات و الگوهای ارتباطی پرداخته و با برگزیدن یکی از آنها به عنوان مدل مرجع ، پایه تئوریک تحقیق را روشن می سازیم . سپس با تکیه بر عناصر ارتباطی ، به بررسی تفاوت ها و شباهت های تئاتر صحنه ای و تئاتر تلویزیونی پرداخته ایم ؛ به این ترتیب که عناصر اصلی فرایند ارتباط یعنی فرستنده ،پیام و گیرنده مورد بررسی قرار گرفته و از این رهگذر ، سایر عناصر مرتبط با آنها از جمله سطح توانایی ارتباطی ، وسیله رمزگذاری ، وسیله رمزخوانی ، تفسیر و ارزیابی ، پس فرست و بازخورد و.... در دو گونه ارتباطی تئاتر صحنه ای و تئاتر تلویزیونی با یگدیگر مقایسه شده اند تا از این منظر به تأثیر تلویزیون در گذر تئاتر از صحنه به تلویزیون مورد بررسی قرار گیرد.
منابع مشابه
اسطوره آرش و بازتاب آن در ادبیات نمایشی معاصر ایران، پروژه عملی: نگارش فیلمنامه «آرش کمانگیر»
در این پژوهش تلاش شده است تا مهم ترین جایگاه و جلوه های نمایشی اسطوره آرش کمانگیر در مجموعه آثار ادبیات نمایشی معاصر ایران بررسی و تبیین گردد. آرش کمانگیر که بر اساس متون موجود مربوط به قبل از اسلام فقط در تیر یَشت در چند کَردَه از او یاد شده است در شاهنامه فردوسی به اشاره ای اندک ولی با احترام فراوان به او بسنده شده است ولی با این وجود این کهن اسطوره و قهرمان ملی ایرانیان در کنار چند اسطوره دیگر ...
گونه شناسی ادبیات نمایشی ایران در سالهای 1300-1320- پروژه عملی: نگارش فیلمنامه «آفرینش»
هدف از رساله ی حاضر با عنوان « گونه شناسی ادبیات نمایشی ایران در سالهای 1320-1300» بررسی و تقسیم بندی نمایشنامه های عصر پهلوی اول (1300 تا 1320) با رویکرد گونه شناسانه است. از آن جا که از تاثیرات مهم و قابل ذکر از وجود ژانر درک بهتر اثر به همراه قواعد و قوانین موجود در دسته بندی کردن از طریق آن است، این کار به ما کمک می کند تا آثار این دوره را بهتر بشناسیم.ناگفته نماند که در این پژوهش علاوه بر ...
15 صفحه اولبررسی شیوه های روائی آئینهای نمایشی در استان فارس - پروژه عملی : نگارش فیلمنامه "آرش"
چکیده: موضوع این پایان نامه بررسی شیوه های روائی در آیین های نمایشی استان فارس است.در مسیر این بررسی به چیستی وماهیت روایت پرداخته شده و گستره و کارکرد آن مورد بررسی قرار گرفته واین پرسش مطرح گشته که با وجود گستردگی روایت ها در زندگی و بررسی همه جانبه آنها به وسیله شاخه های گوناگون علوم انسانی تفاوت روایت ادبی وهنری با روایت آنچنان که در بطن زندگی جریان دارد چیست؟برای رسیدن به این پاسخ نظریه ه...
15 صفحه اولجنبه های نمایشی در آئینهای سنتی آذربایجان (با تأکید بر موسیقی عاشیق)- پروژه عملی: نگارش فیلمنامه «کسی به نام من»
چکیده: این پایان نامه به بررسی جنبه های نمایشی در آئین های سنتی آذربایجان می پردازد. درابتدا در مورد سرزمین آذربایجان ، هنر در این سرزمین ، خاستگاه نمایش در تاریخ ادواری و حکومتهای مختلف ، تاریخچه وپیدایش موسیقی عاشیقی ، چگونگی ورود این هنربه سرزمین آذربایجان ، نقش داستان و نمایش در اشعار موسیقیایی ، حماسه و اسطوره در اشعار عاشیقی و نقش زبان ترکی در اشعار و موسیقی عاشیقی و همچنین آشنایی با نت ...
بررسی جنبه های نمایشی مراسم تمنای باران در ایران، پروژه عملی فیلمنامه سینمایی باران ساز
هدف اساسی این پایان نامه پاسخ به این سئوال است که آیا مراسم تمنای باران در حوزه جغرافیایی ایران از نظر محتوایی و ساختار قابلیت نمایشی شدن را دارد یا خیر؟ برای پاسخگویی به این پرسش؛ در اولین گام بطور مختصر مقصود از جنبه های نمایشی را بیان کرده ایم. سپس ریشه های آئینی؛ اسطوره ای و فولکلوریک مراسم باران خواهی مورد بررسی قرار گرفته است. در گام بعدی با ذکر نمونه هایی دسته بندی گونه های مراسم تمنای ب...
15 صفحه اولمقایسه ی تطبیقی جلوه های ساختاری فیلمنامه های سینمای معناگرای ایران- پروژه عملی: نگارش فیلمنامه «فصلی دیگر»
در این پژوهش تلاش شده است تا به بررسی سینمای معناگرای ایران از منظر فیلمنامه اهتمام شود. مسئله ی اصلی این تحقیق یافتن شاخصه های فیلمنامه های معناگرای سینمای ایران در یک دهه ظهور و افول این سینماست. اهمیت این پژوهش به جهت آسیب شناسی ساختار فیلمنامه های معناگرای ایران با توجه به عدم اقبال مخاطبان است که در نهایت موجب شده است موج این پدیده ی نوظهور فروکش کند. این پژوهش به شیوه ی توصیفی تحلیلی انجا...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023